Een tijdloos designicoon

Vijfentwintig jaar, drie generaties: het merk met de vier ringen schreef designgeschiedenis met de Audi TT. Sinds zijn debuut in 1998 weet de sportwagen wereldwijd mensen te raken, dankzij het plezier dat hij de bestuurder belooft, en zijn duidelijke designtaal. Auto Europe riep hem in 1999 uit tot beste nieuwe auto van het jaar. 

Gedurfde stap richting sportieve verfijning

Onder leiding van Peter Schreyer en designer Freeman Thomas creëerde Audi de puristische sportwagen Audi TT Coupé als onderdeel van hun inspanningen om het merk een fris en vooruitstrevend imago te geven. De studie van de Audi TT Coupé werd enthousiast ontvangen op de IAA in Frankfurt in september 1995. De naam 'TT' verwijst naar de legendarische Tourist Trophy-motorsportevenementen op het eiland Man, waar NSU en DKW in het verleden grote successen hadden behaald met hun motorfietsen. De naam 'TT' herinnert ook aan de sportieve NSU TT uit de jaren 1960. Door bewust af te wijken van de gebruikelijke Audi-nomenclatuur benadrukte de Audi TT Coupé zijn vernieuwende karakter.

de Audi TT wordt 25 jaar.jpg

Less is more

In december 1995 werd besloten om de Audi TT Coupé in serieproductie te nemen. Een opvallende toevoeging was een achterste zijruitje dat het profiel van de auto verlengde en dynamiek toevoegde aan de sportwagen. Torsten Wenzel, de exterieurdesigner bij Audi die meehielp om de studie in serieproductie te nemen, beschouwt de Audi TT als een rijdende sculptuur van topkwaliteit in termen van oppervlakken en lijnen. Het ontwerp van de auto is gebaseerd op de filosofie van 'less is more', waarbij elke lijn en vorm een specifieke functie heeft. Het gebruik van cirkelvormige elementen, geïnspireerd door Bauhaus, draagt bij aan het onmiskenbare silhouet van de Audi TT Coupé.

de Audi TT wordt 25 jaar.jpg

Twee verjaardagen in één jaar

Audi Hungaria, een volledige dochteronderneming van AUDI AG, viert in 2023 eveneens haar 30e verjaardag. Audi Hungaria werd opgericht in februari 1993, oorspronkelijk specifiek als motorenfabriek, maar nam in 1998 de assemblage van de Audi TT over in samenwerking met de fabriek in Ingolstadt. In 2013 groeide het bedrijf uit tot een volwaardige autofabriek. Sinds de oprichting heeft Audi Hungaria al meer dan 43 miljoen motoren en bijna 2 miljoen voertuigen gebouwd

de Audi TT wordt 25 jaar.jpg

TT-gamma uitgebreid met RS-versies

In latere generaties van de Audi TT bleef het ontwerp gericht op 'beperking tot de essentie', met een minimalistisch exterieur en een op de bestuurder gericht interieur. 

De tweede generatie, gelanceerd in 2006, introduceerde nieuwe technologieën zoals adaptieve schokdemping en krachtigere motorvarianten, waaronder een dieselmotor. In 2014 werd de derde generatie gelanceerd, met een focus op gewichtsvermindering en innovaties zoals de Audi virtual cockpit en organische LED-verlichting. Krachtige motoren, zoals de 400 pk sterke variant, werden ook geïntroduceerd.

De derde generatie van de Audi TT werd gelanceerd in 2014, en opnieuw maakte Audi van de generatiewissel gebruik om zijn gewicht te verminderen. De TT Coupé, met een 2.0 TFSI-motor en handgeschakelde versnellingsbak, woog slechts 1.230 kilogram, wat tot 50 kilogram minder was dan voorheen.

de Audi TT wordt 25 jaar.jpg

De Audi TT als een rijdende sculptuur