De nieuwe ID.7. Een Volkswagen eersteklas. 

Lange reizen korter laten voelen. Het kan met de ID.7. Alles aan de ID.7 is eersteklas. Niet alleen geniet je van een actieradius tot wel 700 kilometer*, je ervaart ook veel ruimte én luxe. Waar zit deze luxe dan in? Dat leggen we je hieronder uit.

Nummer zes

Na de ID.3, ID.4, ID.5 en ID.6 (enkel verkrijgbaar in China) plus de nieuwe ID. Buzz wordt de ID.7 het zesde model binnen de ID.-family en Volkswagen’s tweede wereldauto op het MEB-platform, na de ID.4. Naar verwachting wordt de elektrische sedan in de drie belangrijkste markten China, Europa en Noord-Amerika gelanceerd. De ID.7 voor de Europese markt wordt geproduceerd in de Volkswagen-fabriek in het Duitse Emden, waar 9.000 medewerkers werkzaam zijn. Na de ID.4 wordt de ID.7 het tweede MEB-model dat in Emden gebouwd gaat worden. Sinds de introductie van de ID.3 in september 2020 heeft Volkswagen wereldwijd al 500.000 auto’s uit de ID.-range afgeleverd. Ongeveer een jaar eerder dan verwacht.

VW ID.7

Nieuw bedienings- en displayconcept en exclusieve uitrustingsopties

In de ID.7 wordt een nieuw bedienings- en displayconcept geïntroduceerd. Hiermee heeft Volkswagen gereageerd op feedback van haar klanten en de bedieningservaring op relevante gebieden verbeterd. Zo zijn de volgende voorzieningen standaard:

  • een infotainmentsysteemscherm van 38 centimeter (15 inch)
  • het augmented reality head-up display
  • een nieuw bedieningsconcept voor de airconditioning dat in het bovenste niveau van het infotainmentsysteem is geïntegreerd, alsmede vrij toewijsbare favorietenknoppen
  • een verlichte touch slider
VW ID.7

"Met de ID.7 breiden we ons gamma van elektrische modellen uit naar de hogere segmenten. De ID.7 is één van de tien nieuwe elektrische auto’s die we tot 2026 op de markt gaan brengen, waarbij we in alle segmenten vertegenwoordigd willen zijn"

Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen Passenger Cars
Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen Passenger Cars

Slim ontworpen

De nieuwe airconditioning met intelligente ventilatieopeningen biedt tal van functies. De ID.7 ‘voelt’ op basis van de nabijheid van de sleutel bijvoorbeeld wanneer de bestuurder de auto nadert en gaat het interieur op warme zomerdagen al koelen of op koude dagen verwarmen voordat de bestuurder in de auto stapt. Nieuw ontworpen ‘Smart Air Vents’ regelen de luchtstroom en bewegen dynamisch om de lucht zo snel mogelijk over grote delen van het interieur te verdelen. Alle airco-functies zijn altijd zichtbaar op het nieuwe grote display en kunnen voor elke gebruiker afzonderlijk worden geactiveerd en opgeslagen. Speciale verzoeken worden geactiveerd met behulp van stemcommando’s. Als de gebruiker “Hallo Volkswagen, ik heb koude handen!” zegt, reageert de ID.7 door de stuurwielverwarming te starten. Tegelijkertijd wordt warme lucht naar de handen geleid.

VW ID.7

Aerodynamisch design en ruim interieur dankzij MEB

Net als alle andere modellen binnen de ID.-family staat de ID.7 op het elektrische MEB-platform van de Volkswagen Groep. De voordelen van dit modulaire platform - met korte overhangen en een lange wielbasis (2,97 meter) - komen voor een belangrijk deel ten goede van het interieur, dat nog ruimer is dan bijvoorbeeld het interieur van de huidige Passat.

Wat looks betreft volgt de ID.7 de designtaal van de volledig elektrische ID.-modelfamilie. Herkenbare kenmerken van de sedan zijn het aerodynamische front en dak, die beide helpen het energieverbruik te beperken en de actieradius te vergroten. Luchtinlaten in de voorzijde geleiden de luchtstroom gericht langs de zijkanten van de auto naar achteren. Op die manier vormen ze ‘air curtains’ die wervelingen langs de auto afzwakken. Het dak loopt naar achteren toe af, wat bijdraagt aan de lage luchtweerstand van de ID.7.

VW ID.7

Batterijen van 77 kWh en 85 kWh 

Er zullen twee verschillende batterijversies beschikbaar zijn voor de Volkswagen ID.7. De ID.7 Pro3/5 zal uitgerust worden met een batterij die een capaciteit heeft van 77 kWh en een DC-oplaadcapaciteit van 170 kW heeft. De ID.7 Pro S2/4, die op een later moment op de markt zal komen, zal voorzien zijn van de nieuwste Volkswagen batterij met een capaciteit van 85 kWh en een DC-oplaadcapaciteit van 200 kW. Voorafgaand aan een oplaadstop zal er een nieuw thermisch beheersysteem worden ingezet om de batterij te conditioneren.

Volgens interne prognoses van Volkswagen zal de maximale afstand tussen twee oplaadstops ongeveer 615 kilometer bedragen voor de ID.7 Pro en zo'n 700 kilometer voor de ID.7 Pro S4.

VW ID.7

Eerste kennismaking met de nieuwe ID.7 GTX

Twee weken geleden onthulde Volkswagen de nieuwe ID.7, een zuiver elektrische berline voor de hogere middenklasse. De meest dynamische modelvariant, de ID.7 GTX, zal snel volgen en beleeft zijn wereldpremière in de nazomer. De langeafstandsberline, die kan schermen met de nieuwste motorgeneratie van de ID.-modellen, vierwielaandrijving met dubbele motor en talrijke sportieve designelementen, wordt een hoogwaardige sportberline. Het nieuwe GTX-model zal worden voorgesteld op de IAA Mobility in München (05-10 september 2023)