Luxe Berline met elektrische aandrijving

De privéjet voor de weg – Audi presenteert op de IAA 2021 de conceptstudie Audi Grandsphere. Net als een vlucht in first class combineert de 5,35 m lange Berline Grandsphere de luxe van privéreizen in het grootste comfort met een uitgebreid ervaringsaanbod aan boord. Geautomatiseerd rijden van niveau 4 maakt nieuwe dimensies van vrijheid mogelijk: in deze modus verandert het interieur in een ruime belevingssfeer zonder stuurwiel, pedalen of beeldschermen. En de voorste zitrij wordt een ‘first class lounge’ met maximale ruimte, vrijer uitzicht en toegang tot alle functies van een holistisch digitaal ecosysteem waarin de Audi Grandsphere is geïntegreerd.

Ontdek de andere sphere-modellen

 

Een ruimte- en comfortervaring zoals nooit tevoren

De Audi Grandsphere concept heeft een uniek interieur, waarbij de deuren omgedraaid zijn zodat voor- en achterkant elkaar raken en er geen B-stijl is. Passagiers worden verwelkomd met individueel ingestelde beeldschermen en sfeerverlichting, terwijl persoonlijke comfortfuncties automatisch worden aangepast op basis van de detectie van hun positie. Het ontbreken van een stuurwiel, pedalen of conventioneel dashboard creëert een gevoel van openheid en ruimte. De grote glasoppervlakken, uitgestrekte voorruit en transparante plafond benadrukken dat gevoel. De first class is verplaatst naar voren en er is een 2+2 zitsopstelling. De zitposities zijn geoptimaliseerd voor verschillend gebruik en er is een gekoelde boordkoeler met drankjes voorzien tussen de voorzetels.

Snel opladen, groot rijbereik​​​​​​​

De Audi Grandsphere concept heeft een 800V-oplaadtechnologie, vergelijkbaar met de Audi e-tron GT, waardoor de batterij snel kan worden opgeladen tot maximaal 270 kW aan snellaadstations. Met een oplaadtijd van slechts 10 minuten kan de batterij voldoende worden opgeladen voor een rijbereik van meer dan 300 kilometer. Het rijbereik van de auto is meer dan 750 kilometer, afhankelijk van het gekozen aandrijfsysteem en vermogen. De Audi Grandsphere concept accelereert in iets meer dan 4 seconden van 0 tot 100 km/u dankzij het hoge koppel dat direct beschikbaar is.

PPE – Aandrijving en opladen

De Audi Grandsphere maakt gebruik van het Premium Platform Electric (PPE), speciaal ontworpen voor elektrische aandrijvingssystemen op batterijen. Het PPE bevat een batterijmodule tussen de assen met een capaciteit van 120 kWh en maakt gebruik van de volledige voertuigbasis tussen de assen voor een vlakke batterijarchitectuur. Dit zorgt voor een lang interieur en veel beenruimte op beide zitrijen. De Audi Grandsphere behoudt de quattro-aandrijving met afzonderlijke elektromotoren op de voor- en achteras die samenwerken om vierwielaandrijving te bieden en een perfecte balans tussen rijdynamiek en energie-efficiëntie te garanderen. De twee elektromotoren hebben een totaalvermogen van 530 kW en een koppel van 960 newtonmeter.

Zichtbare technologie

De Audi heeft een innovatieve interpretatie van het singleframe met een zeshoekige vorm en zachte overgangen tussen de horizontale en verticale lijnen. Het interieur heeft een ruitpatroon dat indirect van bovenaf wordt verlicht, wat een driedimensionaal effect creëert. De koplampunits hebben een smalle vorm en creëren een nieuwe digitale lichtsignatuur met de grootte van de lichtvlakken die kan worden aangepast aan de functie. Dit geldt ook voor de achterlichtunits, wat een belangrijk kenmerk is van het lichtdesign van Audi.

Geen armaturen, geen schermen: beeldschermen en bediening

De Audi Grandsphere heeft een minimalistisch interieur met materialen van hoge kwaliteit, zoals hout en wol, en zonder overvloedige digitale displays. In plaats daarvan zijn er projecties op houten oppervlakken onder de voorruit die informatie weergeven in hoge resolutie. De auto past zich aan de individuele gebruiker aan en biedt verschillende bedieningsmogelijkheden, waaronder eye-tracking, gebarenbesturing, spraakbesturing en aanraakbediening. Bedieningspanelen zijn zelfs geïntegreerd in de armsteunen van de deuren, en er zijn VR-brillen beschikbaar voor infotainmentopties.

Het volgende hoofdstuk van progressieve luxe