Audi Urbansphere concept biedt visie voor de toekomst van stedelijk reizen

Systematisch ontworpen van binnen naar buiten – Audi ​ onthult de plannen voor de conceptcar Audi Urbansphere. De designers en ingenieurs hebben de Audi Urbansphere in de eerste plaats ontworpen voor het verkeer in de Chinese megasteden, hoewel het concept ook geschikt is voor elk ander grootstedelijk centrum in de wereld. In deze grootstedelijke gebieden, waar persoonlijke ruimte bijzonder schaars is, biedt de conceptcar de grootste binnenruimte van alle Audi’s tot op heden. Bovendien combineert hij dit op intelligente wijze met technologieën en digitale diensten die alle zintuigen aanspreken en zo een nieuwe belevingskwaliteit bieden.

Ontdek de andere sphere-modellen

 

Groots interieur

De Audi Urbansphere conceptcar is een groter model met ongeëvenaarde afmetingen en een interieur dat is ontworpen rondom passagiers. Het biedt passagiers een royale ruimte voor persoonlijke ervaringen en kan worden getransformeerd tot een platform voor baanbrekende ervaringen. Het voertuig biedt talloze mogelijkheden voor communicatie, ontspanning en werk, en kan dagelijkse taken uitvoeren zoals het reserveren van een diner of online winkelen. De autonome Audi Urbansphere concept kan passagiers ophalen, parkeren en de batterij opladen. Het biedt aangepaste infotainmentopties en zal in de toekomst gepersonaliseerde en exclusieve opties aanbieden.

Het woord ‘sphere’ in de naam suggereert al dat de focus van de conceptcars Audi Skysphere, Grandsphere en Urbansphere gericht is op de binnenruimte, het interieur. Het aandrijfsysteem en de dynamische eigenschappen staan bij deze nieuwe generatie auto's niet langer bovenaan de prioriteitenlijst. In plaats daarvan wordt het interieur de basis voor design en technologie. En dat betekent dat het overgaat in de leef- en belevingssfeer van de passagiers op de weg.

Audi Urbansphere

Oppervlak, vorm, functie

De Audi Urbansphere concept heeft deuren die in tegengestelde richting scharnieren en geen B-stijl, waardoor passagiers gemakkelijk kunnen instappen en het interieur betreden. Het interieur is ruim en luxueus, met vier aparte zetels op twee rijen met veel verstelmogelijkheden en een centraal gemonteerde armsteun voor extra comfort en veiligheid. De zetels kunnen draaien en er is een privacyscherm beschikbaar voor afzondering. Er is ook een groot en transparant oledscherm beschikbaar voor het infotainmentsysteem. Het interieur van de Audi Urbansphere concept combineert ruimte en architectuur, digitale technologie en authentieke materialen. Het stuurwiel, de pedalen en het dashboard kunnen tijdens het geautomatiseerde rijden worden verborgen om het gevoel van transparantie en ruimtelijkheid te vergroten. De auto bevat ook innovatieve digitale opties, zoals stressdetectie en een meditatie-app.

Audi Urbansphere

Less is more 

De Audi Urbansphere heeft een minimalistisch design met hoogwaardige materialen en rustige kleuren. Schermen zijn niet zichtbaar tot de rijfuncties worden geactiveerd, waarna informatie in ultrafijne resolutie kan worden bekeken. Een innovatief bedieningselement, de MMI touchless response, kan worden gebruikt via een roterende ring en knoppen, of via eye-tracking en gebarenbesturing. De auto past zich aan aan de gebruiker en leert voorkeuren en vaak gebruikte functies, en biedt zelfs bedieningspanelen in de armsteunen van de deuren en VR-brillen voor infotainmentopties zoals het Holoride-systeem.

Audi Urbansphere

Zichtbare technologie

De Audi-look van de voorkant is vernieuwd met een achthoekige vorm die het kenmerkende singleframe-rooster bevat. Het rooster verliest zijn oorspronkelijke functie als luchtinlaat, maar blijft herkenbaar als merksignatuur. Het 'Audi Light Canvas' maakt het volledige oppervlak van het Singleframe beschikbaar als digitaal toneel voor dynamische lichteffecten die de verkeersveiligheid verbeteren. Het lichtoppervlak bevat ook Audi Eyes, smalle verlichtingseenheden die lijken op gefocuste ogen en kunnen worden aangepast aan de verkeerssituatie of stemming van de inzittenden. Passagiers kunnen ook de lichtgevende Audi Light Umbrella meenemen, geïnspireerd op traditionele Chinese paraplu's en uitgerust met reflecterend materiaal en geavanceerde sensortechnologie voor verbeterde zichtbaarheid en veiligheid.

Audi Urbansphere

Snel opladen, groot rijbereik

Het hart van het aandrijfsysteem is de 800V-oplaadtechnologie. Deze zorgt ervoor dat de batterij bij snellaadstations in de kortst mogelijke tijd met maximaal 270 kW kan worden opgeladen. Zo komen de oplaadtijden in de buurt van die van een conventionele stop om een auto met verbrandingsmotor vol te tanken, aangezien slechts tien minuten volstaan om de batterij op te laden tot een niveau dat voldoende is voor een rijafstand van meer dan 300 kilometer. Bovendien kan de batterij, die meer dan 120 kWh bevat, in minder dan 25 minuten van 5 tot 80 procent worden opgeladen. Dit betekent dat een rijbereik tot 750 kilometer kan worden verwacht volgens de WLTP-norm en zelfs wanneer de auto wordt gebruikt voor meer energie-intensieve stadsritten en korte afstanden, is het over het algemeen mogelijk om onverwachte oplaadstops te vermijden.

Audi Urbansphere

Het volgende hoofdstuk in hoogwaardige mobiliteit