Weekendje weg met een elektrische wagen

Een elektrische auto is een perfect vervoersmiddel voor het dagelijkse gebruik zoals woon-werkverkeer, boodschappen doen, kinderen naar school brengen, etc. Maar wat als je eens een weekenduitstap wil doen naar bijvoorbeeld de Ardennen? Voor mensen die nog nooit elektrisch gereden hebben kan het wat beangstigend zijn. Zal mijn wagen na een volledige laadbeurt voldoende rijbereik hebben om op mijn bestemming te geraken? Wat als de laadpalen onderweg bezet of defect zijn?

Wij nemen de proef op de som en trekken erop uit met de ŠKODA Enyaq iV 80 voor een weekendje mountainbikeplezier in Transinne.

De wagen: 
Škoda Enyaq iV 80

De ŠKODA ENYAQ iV is niet zomaar een SUV. Met zijn indrukwekkende look, zijn wendbare rijgedrag en zijn instant acceleraties biedt hij heel wat rijplezier. Zijn hypergeavanceerde services en talloze rijhulpsystemen maken hem bovendien tot een betrouwbare compagnon. 

De Enyaq iV 80 heeft een accu van 82 kWh (77 kWh netto) en een motor die 150 kW (204 pk) ontwikkelt. Met deze versie mag je uitgaan van een reëel rijbereik van 420 kilometer, wat ruimschoots voldoende moet zijn voor onze trip naar Transinne (zo'n 166 km).

Geïnteresseerd in deze wagen?

Kleine voorbereiding

Voor we vertrekken check ik toch eerst eens de route met A Better Routeplanner. Met deze handige tool kan je aanduiden met welke auto je gaat en met hoeveel batterijpercentage je vertrekt, waardoor er berekend kan worden hoeveel percentage je nog over zal hebben bij aankomst. Volgens de planner zou ik nog 39% overhouden als ik vertrek met 92%. Het stelt mij wel gerust dat ik nog meer dan voldoende percentage zal over hebben zodat ik voor de terugrit nog even naar een snellader kan gaan.

Voor de rest moet je enkel zorgen dat je een laadpas mee hebt. Je controleert best ook eens bij welke laadpalen je die kan gebruiken zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan ;)

 

Wijle weg!

Eindelijk weekend! Enkel nog onze bagage inladen en de fietsendrager plaatsen. De ruime koffer biedt meer dan genoeg plaats voor onze bagage en fietsbenodigdheden. 

Omdat het de eerste keer is dat we met een elektrische wagen reizen kies ik ervoor om mijn snelheid te beperken tot 110 km/u. Vanaf die snelheid neemt de luchtweerstand namelijk drastisch toe en zo vergroot je het rijbereik van je elektrische wagen. De tijd die je daarbij verliest is te verwaarlozen (slechts 5 à 10 minuten).

Na ongeveer anderhalf uur rijden besluiten we om een korte pitstop te maken. Er was een snellader beschikbaar dus hebben we daar dan ook meteen gebruik van gemaakt, ook al was het niet echt nodig. Terwijl wij van onze koffie aan het slurpen zijn wordt de Enyaq opgeladen van zo'n 50% naar 70%.

 

Wij zijn dan hier hé

De rit van zo'n 2 uur is probleemloos verlopen. Het gebruik van de laadpalen onderweg is zeer eenvoudig, alles wijst eigenlijk zichzelf uit. De GPS van de Enyaq toont ook de laadpalen op de kaart en ja, we zijn er heel wat gepasseerd. Het is dus niet nodig om "range axiety" te hebben. Er zijn genoeg plaatsen (al dan niet met snelladers) waar je even kan opladen indien nodig. Zelf in het dorp waar wij ons huisje geboekt hadden was er een publieke laadpaal.

Snel nog de auto uitladen en ons wat installeren zodat we op onze fiets kunnen springen! Een stralende zon en een prachtige regio, wat wil een mens nog meer?

 

Het zit er weer op!

Voor we de rit naar huis starten gaan we snel nog even bijladen aan een snellader niet veraf. De plaats was voorzien van 6 snelladers, waarvan er 3 reeds in gebruik waren wanneer we toekwamen. Blijkbaar waren we daar op een goed moment toegekomen, want kort nadat wij de lader aangesloten hadden stonden er al 3 wagens te wachten tot er iemand klaar was. Gelukkig voor hen moest ik maar een 10-tal minuutjes laden tot 75%, dus er was snel weer een plaats vrij.

Tijdens de terugrit hebben we geen pitstop genomen, dus was er nog 30% batterij over. Dit was nog ruimschoots voldoende om de dag erna naar mijn werk te rijden waar laadpalen voorzien zijn.